Sociale kanalen zoals Facebook, Twitter of LinkedIn zijn niet langer alleen sociale netwerken; ze zijn omgevormd tot marketingplatforms om meer verkeer naar uw website en inkomsten uit uw product of dienst te genereren.

Dit type marketing is niet nieuw – Facebook lanceerde Pages voor bedrijven evenals Facebook-advertenties (plaatsing van advertenties in de linkerkolom hieronder) in 2007, bijvoorbeeld:

Eerste Facebook-advertenties
Maar sinds dertien jaar gebruiken veel merken nog steeds niet zoveel sociale media-netwerken als ze kunnen. Dit is een slecht zakelijk inzicht, want sociale media is tenslotte een van de eerste plaatsen waar mensen naartoe gaan wanneer ze merken onderzoeken en ermee omgaan. In feite gaat 54% van de gebruikers van sociale media naar een sociaal platform wanneer ze op zoek zijn naar nieuwe merken en hun producten.

Hier zijn de acht marketingtrends voor sociale media die u moet implementeren in uw algemene digitale marketingstrategie.

Trend # 1: video-inhoud domineert sociale feeds

Als we eerlijk zijn, domineert video-inhoud al sociale media. Hier is een terugblik op de impact van videomarketing vanaf 2019:

92% van de gebruikers die video op mobiel bekijken, deelt deze met anderen.
Social video genereert 1.200% meer aandelen dan tekst- en beeldinhoud gecombineerd.
72% van de klanten leert liever over een product of dienst via video.
Gebruikers brengen 88% meer tijd door op websites met video’s
54% van de consumenten wil meer video-inhoud van merken zien:
video-marketing-demand
HubSpot meldt dat 85% van de bedrijven video nu als marketingtool gebruikt en tegen 2022 zal 82% van al het internetverkeer video-inhoud zijn.

Dus 2020 is het jaar dat uw merk het moet opvoeren en meer videomarketing op alle sociale mediaplatforms moet implementeren! KLIK OP TWEET
Het is overduidelijk dat video-inhoud de toekomst is. Merken die aan de zijlijn blijven zitten, maken een grote fout en ze zullen het moeilijk vinden om hun concurrenten in te halen als ze zich niet eerder aanpassen in plaats van later.

Trend # 2: Verhalen staan ​​centraal

Social media Stories is eigenlijk een soort nieuwsfeed, maar een die visueel is in plaats van tekstzwaar. Het korte videofragmentformaat dat door Snapchat werd gepopulariseerd, werd ooit beschouwd als een bevlieging van de adolescent, zeker om (of misschien hopelijk) snel uit te sterven. In plaats daarvan woedde het tegen alle verwachtingen in om een ​​van de snelstgroeiende trends in sociale media van de afgelopen tien jaar te worden.

En nu wil iedereen meedoen. Facebook kon Snapchat niet kopen, daarom hebben ze een copycat-verhalenfunctie op Facebook, WhatsApp en Instagram uitgerold:

Instagram verhalen
YouTube heeft ook een eigen versie:

YouTube-verhalen
Je kunt deze andere sociale netwerken nauwelijks de schuld geven voor het kopiëren van Snapchat, omdat het ongelooflijke mogelijkheden voor marketing biedt:

Verhalen groeien 15x sneller dan feeds
Zowel de creatie als het verbruik is sinds begin 2016 met 842% gestegen
62% van de mensen raakt meer geïnteresseerd in een merk of product nadat ze het in een verhaal hebben gezien
Met video-inhoud nu royalty’s in de marketingwereld, is de verdwijnende Verhalen-indeling het perfecte kanaal om een ​​goede verstandhouding met volgers op te bouwen. Marketeers kunnen profiteren van de aangeboren angst van mensen voor het missen van (FOMO), die 69% van de Millennials treft, waardoor velen van hen ertoe aanzetten om aankopen te doen.

Een andere geweldige functie is de mogelijkheid om enquêtes toe te voegen of vragen te stellen, waarmee marketeers inzichten van hun publiek kunnen verzamelen en betrokkenheid kunnen opbouwen via eenvoudige interactieve inhoud.

Kortstondige inhoud zorgt ervoor dat mensen zich comfortabel voelen bij het delen van meer van hun onbewerkte, minder dan perfecte momenten zonder de angst om veroordeeld te worden. Daarom opent het de weg naar meer authentieke marketing die resoneert met een breder publiek. In 2020 zullen meer merken aan boord komen met Stories.

Trend # 3: Meer bedrijven zullen gebruikmaken van influencermarketing

Influencer marketing is een andere gevestigde tactiek die nergens heen gaat in de nabije toekomst. Inderdaad, 63% van de marketeers is van plan hun bestaande budget voor influencer marketing in 2020 te verhogen, omdat de ROI zo goed is – $ 5,20 voor elke uitgegeven $ 1:

influencer marketing ROI

De reden dat influencers zo goed werken, is dat consumenten op hun hoede zijn voor advertenties en onbetrouwbare bedrijfsmerken. Als zodanig stellen ze meer vertrouwen in iemand die ze kennen – zelfs als de relatie volledig online is. Sociale bewijzen zijn er in vele vormen, of het nu gaat om vrienden en familie, kennissen of het gedeelte over klantrecensies in een e-commerce winkel. Consumenten geven in elk geval meer gewicht aan deze beoordelingen dan aan een merk.

De reden dat influencers zo goed werken, is dat consumenten op hun hoede zijn voor advertenties en onbetrouwbare bedrijfsmerken. Als zodanig stellen ze meer vertrouwen in iemand die ze kennen – zelfs als de relatie volledig online is. Sociale bewijzen zijn er in vele vormen, of het nu gaat om vrienden en familie, kennissen of het gedeelte over klantrecensies in een e-commerce winkel. Consumenten geven in elk geval meer gewicht aan deze beoordelingen dan aan een merk.

Social media is het rijk van de influencers, en het mooie ervan is dat je geen massale onderneming hoeft te zijn met diepe zakken om te profiteren van de voordelen. Kleine en middelgrote bedrijven met een beperkt budget kunnen profiteren van de kracht van influencer marketing door samen te werken met micro-influencers (bedrijven met tussen de 1.000 en 1.000.000 volgers).

Instagram verbergt misschien likes, maar dat mag het platform niet teveel schaden. Statista verwacht opnieuw een groot jaar van groei voor beïnvloeders:

Statista over Influencers:

Ali Parmelee legt uit dat micro-influencers voor een merk krachtiger zijn dan, zegt Ryan Reynolds, omdat:

“[Micro-influencers zijn] toegankelijker omdat mensen zichzelf graag zien in deze ambitieuze advertenties, en die meer niche, alledaagse beïnvloeder maakt dat veel gemakkelijker.”

Met dat in gedachten is de voortdurende groei van influencer marketing – vooral met micro-influencers – voorbestemd om een ​​van de grootste sociale media trends in 2020 te zijn.

Trend # 4: Augmented Reality (AR) gaat mainstream

Als het gaat om futuristische technologie in marketing, is AR misschien wel de meest opwindende trend op dit moment. Augmented reality wordt gedefinieerd als:

“… Een technologie die digitale elementen opneemt in de werkelijke gezichtslijn. Zoals de naam al doet vermoeden, is augmented reality een poging om de realiteit te verbeteren met behulp van digitaal gegenereerde afbeeldingen en functies. ”

Tegen 2022 zal de markt voor augmented en virtual reality naar verwachting een marktomvang van $ 209,2 miljard bereiken, vergeleken met slechts $ 14,1 miljard in 2017. Pokemon Go en Snapchat-filters en lenzen zijn waarschijnlijk de bekendste voorbeelden van AR in ‘dagelijks’ gebruik , maar bedenk hoe merken anders deze technologie beter kunnen gebruiken:

AR en winkelen

Als het gaat om AR en sociale media, is de acceptatie traag geweest, maar naarmate de technologie zich ontwikkelt om meer te bieden dan alleen maar games, worden toepassingen voor e-commerce, gepersonaliseerde marketing en productontdekking geleidelijk beter.

De AR Studio van Facebook is een “krachtig hulpmiddel ontworpen om verbluffende interactieve ervaringen te maken voor de Facebook-camera” waarmee u “uw inhoud kunt verspreiden naar meer mensen over nieuwe oppervlakken, waaronder Instagram, Messenger en Facebook Lite.”

Met augmented reality kunt u de klantervaring transformeren op een manier die nog nooit eerder werd gezien – een echt interactieve winkelervaring.

Cosmetisch merk Sephora gebruikt AR (samen met VR en AI) met hun Sephora Virtual Artist-app. Met deze technologie kunnen gebruikers verschillende soorten make-upproducten “passen” zonder ooit een winkel binnen te stappen; het enige wat ze moeten doen is een foto van hun gezicht uploaden naar de app. Sephora is een innovatief voorbeeld van hoe u augmented reality kunt gebruiken om de klantervaring te personaliseren en te verbeteren:

Sephora GIF

Enkele van de manieren waarop merken en marketeers augmented reality kunnen gebruiken om hun producten of diensten te promoten, zijn onder meer:

Virtuele AR-winkels op sociale media: verander sociaal winkelen in een meer unieke en meeslepende ervaring.
AR- en live-evenementen: Sta uw wereldwijd publiek toe het evenement van uw merk bij te wonen, waar ter wereld ze zich ook bevinden.
AR-video’s: maak interactieve AR-video’s om uw klanten te laten zien hoe ze uw producten moeten gebruiken (zoals een interactieve productdemo of uitlegvideo).

AR voor een betere naamsbekendheid: op dit moment is de technologie nieuw genoeg dat een AR-ervaring zeer deelbaar is – wat geweldige mond-tot-mond marketing betekent.
AR-technologie opent de deuren naar enorme kansen voor marketeers, en naarmate de mogelijkheden verbeteren, worden de toetredingsdrempels kleiner, zodat u in 2020 grote stappen voor dit kanaal kunt verwachten.

Trend # 5: Social Commerce zal enorm zijn

Het samenvoegen van e-commerce en sociale media was altijd een kwestie van tijd en 2020 zal het jaar zijn waarin hun huwelijk mainstream wordt.

Gen Z besteedt tot 3x meer tijd aan winkelen op sociale media dan de gemiddelde consument en het meeste gebeurt op Instagram en Snapchat, waar influencers een enorme drijvende kracht zijn. In 2019 gebruikte 42% van de 18-34-jarigen regelmatig social media.

Consumenten de mogelijkheid bieden om producten te kopen zonder het sociale platform te verlaten – zoals posts op shoppable – is een enorme stap voorwaarts in het bieden van een betere gebruikerservaring voor internetkopers. Instagram loopt hierbij voorop:

Bovendien is het een stap die door de consumenten snel wordt verwelkomd, omdat studies aantonen dat 87% van de online shoppers geloven dat sociale media hen helpt bij het nemen van aankoopbeslissingen.

De groei van sociale handel zal marketeers helpen om kortere verkooptrechters te creëren en geeft consumenten toegang tot een vlotte en snelle kopersreis die zeker de klanttevredenheid verhoogt.

Trend # 6: Klantenservice draait helemaal om chatbots

Er was een tijd dat het idee om met een robot te communiceren een huiveringwekkend anathema was, omdat mensen liever de vooraf opgenomen stroomschema-achtige ervaring vermijden en in plaats daarvan met een echte mens praten.

Nu willen mensen echter communiceren met chatbots. Waarom? Nou, geavanceerde technologie betekent dat chatbots slimmer, sneller, altijd beschikbaar en effectiever zijn dan de onhandige softwaresystemen van weleer:

90% van de bedrijven meldt een snellere klachtenoplossing met chatbots
56% van de mensen verkiest berichtenbedrijven in plaats van de klantenservice te bellen.
Chatbots kunnen 30% besparen op kosten voor klantenondersteuning.
Little Ice, of XiaoIce in het Chinees, is het grootste succesverhaal van Microsoft over chatbots: zij is Weibo’s (China’s grootste sociale mediaplatform, met 445M + maandelijkse actieve gebruikers) topbeïnvloeder en heeft meer dan 850.000 volgers. Mensen die XiaoIce volgen, communiceren maandelijks meer dan 60x met haar. Ze slaagt zelfs gemiddeld voor de Turing-test gedurende tien minuten, wat betekent dat gebruikers niet beseffen dat ze de eerste tien minuten een praatje met haar is.

Wanneer bedrijfseigenaren zien dat chatbots tegelijkertijd met meerdere klanten kunnen communiceren, zonder pauzes werken of betalen, en nooit moe worden, zijn ze verplicht om de technologie uit te proberen. In 2020 is er geen betere tijd om te experimenteren met chatbots, omdat deze u helpen de klantervaring te verbeteren, het vertrouwen te vergroten en uw winst te verhogen.

Trend # 7: Veel gebruikers gaan op een digitale detox

Vanaf januari 2019 meldde Smart Insights dat er wereldwijd bijna 3,5 miljard gebruikers van sociale media waren – ongeveer 45% van de bevolking. Je kunt verwachten dat dat in 2020 zal groeien.

Ondanks alle trends in sociale media die we tot nu toe hebben besproken, is er echter ook een kans dat minder mensen sociale media in 2020 zullen gebruiken:

35% van de volwassenen in het VK heeft bezuinigd op sociale media
De genoemde redenen zijn vertrouwenskwesties (26,2%) en bezorgdheid over privacy en gegevensbescherming (21,4%)
8% van de gebruikers heeft zowel hun account verwijderd als mobiele apps verwijderd
27% van de gebruikers stopte met het gebruik van sociale media omdat ze zich eraan verslaafd voelden
29% van de mensen heeft hun social media-account verwijderd omdat ze zich overweldigd voelden

Na het Cambridge Analytica-schandaal in 2018 heeft 44% van de gebruikers van 18-29 jaar de Facebook-app van hun telefoon verwijderd en hoewel Facebook zich grotendeels heeft hersteld, is de exodus op veel platforms doorgegaan. Alle apps, schermen, sociale druk en privacyoverwegingen komen samen, waardoor mensen zich zorgen maken over hun persoonlijke informatie, hun geestelijke gezondheid of gewoon de tijd die ze verspillen op sociale mediaplatforms.

In onze gedigitaliseerde wereld zijn marketeers gaan rekenen op het feit dat de meeste mensen een mobiele telefoon bezitten en elke dag apps gebruiken, maar deze strategie zal moeten veranderen om mensen niet verder te overweldigen en hen ertoe te bewegen uw app te verwijderen.

Samenvattend

Dus daar heb je de top sociale media trends van 2020.

Aangezien Gen Z en Millennials een nieuwe golf van sociale handel leiden en deelnemen aan interactieve video-inhoud en augmented reality-apps, zullen marketeers hun spel moeten opvoeren om op te vallen op sociale media.

Het wordt zeker een groot jaar van innovatie en evolutie, waarbij veel merken eindelijk de sprong wagen om nieuwe digitale marketingstrategieën uit te proberen. Hoe ga jij je stempel drukken op sociale media in 2020?