Hoe gaat SEO in 2020 veranderen? Welnu, om te beginnen zal het aandeel organische zoekresultaten geleidelijk blijven dalen naarmate meer advertenties de SERP’s regeren.

Laten we de grootste SEO-trends bespreken die we in 2020 gaan zien:

Trend # 1: de SERP’s worden meer geconsolideerd

De pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines (SERP’s) zijn niet hetzelfde als een paar jaar geleden.

Het percentage advertentieaandeel is toegenomen, de antwoordvakken en uitgelichte fragmenten krijgen een groot deel van de klikken en de functie ‘Mensen vragen ook’ die in 2018 werd gelanceerd (die een paar antwoordvakken combineert en het organische zoekresultaat pusht) naar beneden) is in belang toegenomen:

SERP’s video’s
Door al deze functies is het aandeel organische klikken gedaald tot ongeveer 10% – ongeveer 50% minder:

Het aantal nul-klik-zoekopdrachten (ook bekend als “rang nulfragment” en “positie nul”) stijgt, wat betekent dat u daar een antwoord krijgt op de pagina met zoekresultaten in plaats van op een link te klikken en een webpagina. Deze consolidatie van de SERP’s maakt SEO moeilijker dan ooit tevoren.

Om de verkeersstroom naar uw website te behouden, moet u buiten het antwoordveld denken en diversifiëren, waaronder het implementeren van omnichannel-marketing en long-tail keywords.

U kunt een tool zoals ClickFlow gebruiken, waarmee u de effectiviteit van elke pagina (of groepen pagina’s) kunt testen om uw organische verkeer te vergroten zonder het gedoe van het bouwen van links of het schrijven van meer inhoud:

Trend 2: onderzoek naar zoekwoorden wordt nog belangrijker

Google is geëvolueerd van een zoekmachine naar een antwoordmachine. Hoewel de manier waarop zoekwoorden in webpagina’s werden gebruikt om de relevantie te verbeteren, is veranderd, ligt de basis van uw SEO-strategie nog steeds op zoekwoordonderzoek.

Ongeacht of er wordt gezocht door tekst in te voeren of spraak te gebruiken, trefwoorden zijn een primaire factor voor het rangschikken van algoritmen.

Gebruik een combinatie van hulpmiddelen om uw hoofdwoordenlijst voor zoekwoorden voor te bereiden, zoals Google Keyword Planner, SEMrush, Ahrefs, Answer The Public en UberSuggest.
Denk aan ‘onderwerpen’ in plaats van directe ‘zoekwoorden’, omdat dit u helpt uw ​​secundaire zoekwoorden in kaart te brengen uit een basiszoekwoord. Zoals Brian Dean in dit artikel uitlegt, identificeer een reeks onderwerpen en voer ze een voor een in Google (om de autosuggest van Google te bekijken) en in YouTube (om de autosuggest van YouTube te bekijken):

YT autosuggeset

Zoek naar zoekwoorden die meer klikken opleveren dan zoekopdrachten, zoals besproken in dit artikel door Nick Eubanks. Dit helpt u bij het identificeren van trefwoorden waarop de zoekers op meer dan één resultaat klikken.

Trend # 3: beïnvloeders verbeteren de engagement-statistieken van uw site

Betrokkenheidsstatistieken kwantificeren de effectiviteit van uw inhoud. Hoewel dit niet rechtstreeks door Google wordt vermeld, meet de zoekmachine-gigant de betrokkenheidsstatistieken van uw site om de kwaliteit van uw inhoud beter te evalueren en deze vervolgens in de zoekresultaten te rangschikken.

De betrokkenheidsstatistieken die een belangrijke rol spelen in ranglijsten zijn:

Bouncepercentage: verwijst naar het percentage bezoekers dat uw website bezoekt en vervolgens vertrekt zonder andere pagina’s op uw site te bezoeken.
Dwell Time: de tijd tussen het moment waarop een persoon op een zoekresultaat klikt en wanneer hij die pagina verlaat.
Tijd op pagina: de hoeveelheid tijd die een bezoeker besteedt aan het lezen van een enkele pagina op uw website.
Terugkerende bezoeken: het aantal bezoekers dat opnieuw op uw site terechtkomt nadat u deze eerder hebt bezocht.
Click-to-call: het aantal click-to-call-aanvragen dat wordt gedaan om verbinding te maken met uw bedrijf.
Opmerkingen: het aantal opmerkingen dat mensen achterlaten over uw bedrijf of uw inhoud.
Sociale aandelen: het aantal sociale aandelen dat uw inhoud ontvangt.
Wat er gaat veranderen, is dat beïnvloeders een sleutelrol zullen spelen bij het stimuleren van de algehele SEO-strategie voor uw bedrijf.

In 2020 ontvangt de inhoud of merken die een beïnvloeder onderschrijft meer sociale aandelen en meer betrokkenheid op het gebied van opmerkingen en tijd op pagina. KLIK NAAR TWEET
Het benutten van de kracht van beïnvloeders zal een direct en positief effect hebben op de betrokkenheidsstatistieken, wat betekent dat Google uw bedrijf als betrouwbaar beschouwt, wat resulteert in hogere rankings, verkeer en conversies.

Trend # 4: Voice Search Optimization (VSEO) zal domineren
Overweeg deze stemzoekstatistieken:

Spraakgestuurd winkelen zal naar verwachting stijgen tot $ 40 miljard in 2022.
Tegen 2024 zou de wereldwijde op spraak gebaseerde slimme luidsprekersmarkt $ 30 miljard waard kunnen zijn.
60% van de smartphonegebruikers heeft de afgelopen 12 maanden minstens één keer geprobeerd te zoeken met spraak.
55% van de tieners gebruikt dagelijks voice search.
Meer dan 20% van gesproken zoekopdrachten wordt geactiveerd door een combinatie van deze 25 zoekwoorden:
geplakte afbeelding 0 29
Vanwege spraakgebaseerde technologie zullen zoekopdrachten in de vorm van directe vragen een nog cruciaalere rol spelen bij SEO in 2020:

“Er is een belangrijke relatie tussen semantisch zoeken en vraagwoorden. Google kan de entiteiten in de vraagzoekwoorden identificeren met behulp van semantisch zoeken. ”

De definitie van “semantisch” betekent eenvoudig “met betrekking tot betekenis in taal of logica” en gebruikt deze criteria:

semantisch-search-factorenEr zijn drie soorten vragen die door Google worden beantwoord:

Directe antwoordvragen (DAQ): deze vraagwoorden beginnen met Wat, Welke, Waar, Wie, enz. Voorbeeld: “Wat is de naam van onze Melkweg?”

Vragen met korte antwoorden (SAQ): deze vragen beginnen met Why, Can, enz. Voorbeeld: “Waarom is de oceaan blauw?”

Vragen met lang antwoord (LAQ): deze vragen vereisen een langer, vaak instructief antwoord. Voorbeeld: “Hoe kook je pasta?”

Trend # 5: ‘Entity Populariteit’ en ‘Entity Engagement’ zijn de sleutel tot lokale SEO

46% van de zoekopdrachten op Google heeft al een lokale intentie, en de autoriteit van lokale bedrijven blijft een belangrijke factor voor hogere ranglijsten in 2020.

Als u bijvoorbeeld op zoek bent naar pizza in New York, staat Joe’s Pizza hoger omdat deze lokale vestiging geliefd is bij de mensen in die stad. Met andere woorden, als veel mensen van uw buurtbedrijf houden, zal Google het hoger scoren in de lokale zoekresultaten.

De autoriteit van het bedrijf – of entiteit – wordt bepaald op basis van “populariteit van de entiteit” en “betrokkenheid van de entiteit”. Een studie gepubliceerd door Tidings stelt dat betrokkenheid de belangrijkste factor zal zijn voor lokale SEO in 2020.

De populariteit van entiteiten wordt bepaald op basis van het aantal merkvermeldingen dat het bedrijf ontvangt op sociale media, forums, artikelen, video’s, enz.

Merkvermeldingen of citaten verschillen van een link. Onder merkvermeldingen ontvangt uw bedrijf al dan niet een link. Het is duidelijk dat een merkvermelding met een link altijd beter is, maar zelfs als u een groter aantal merkvermeldingen kunt bereiken zonder een link, is het nog steeds voordelig voor de lokale SEO.

Betrokkenheid van entiteiten wordt bepaald door “signalen” op het web, zoals:

Houden mensen van uw bedrijf?
Hoeveel positieve beoordelingen heeft uw bedrijf op Google Mijn Bedrijf?
Zijn er voldoende positieve aanbevelingen voor uw bedrijf op andere beoordelingssites?
Hoeveel mensen hebben uw bedrijf als contactpersoon op hun Android-telefoon opgeslagen?
Hoeveel mensen vragen naar de locatie van uw bedrijf met Google Maps?
Dit zijn allemaal geweldige signalen die de populariteit van uw lokale bedrijf beïnvloeden, dus optimaliseer uw GMB-lijst en houd uw NAP (naam, adres, telefoon) nauwkeurig. Probeer ook zoveel mogelijk lokale merkvermeldingen te genereren, samen met positieve zakelijke aanbevelingen over uw bedrijf.

Trend # 6: video is cruciaal voor uw SEO-strategie
Videomarketing blijft een van de belangrijkste digitale marketingtrends voor 2020.

Een rapport van Zenith media voorspelt dat het gemiddelde online videoconsumptie per persoon volgend jaar en daarna gestaag zal blijven stijgen. In 2018 besteedden mensen gemiddeld 67 minuten per dag aan het bekijken van online video’s, en dit cijfer zal naar verwachting 100 minuten per dag bereiken in 2021.

96% van de mensen was het erover eens dat het bekijken van video’s hen hielp meer te leren over een product of dienst. Daarom is het integreren van video’s in uw SEO-strategie een geweldige manier om merkbetrokkenheid te verbeteren.

 

Hier zijn enkele tips om uw SEO te stimuleren met video:

Voeg nauwkeurige schematags toe zodat zoekmachines uw video-inhoud beter kunnen begrijpen en dienovereenkomstig rangschikken in de zoekresultaten.

Upload uw video naar meerdere platforms.

Voeg de juiste bijschriften toe en voeg een transcriptie toe aan elke video die u maakt.

Optimaliseer de titel en beschrijving van uw video en zorg ervoor dat uw video’s mobielvriendelijk zijn.

Trend # 7: Inhoud die focust op E.A.T. Wordt beloond door Google

Met de lancering van de recente BERT-update wordt Google steeds beter in het begrijpen van de relatie (of context) tussen woorden.

BERT staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers en is een update van het kernzoekalgoritme dat de bedoeling van de zoeker achter een zoekopdracht begrijpt. Dit betekent dat geweldige inhoud die zich richt op de E.A.T. principe zal hoger scoren:

  • Expertise: de pagina moet hoogwaardige inhoud hebben die is geschreven door een expertschrijver
  • Autoriteit: de site zelf moet enige autoriteit hebben over het onderwerp
    Betrouwbaarheid: de site moet andere gezaghebbende links hebben die ernaar verwijzen vanaf vertrouwde sites
    Zoekresultaten die niet in context zijn geplaatst, worden door Google verwijderd. Probeer dus inhoud te maken die de vraag van de gebruiker nauwkeurig beantwoordt. Hier zijn enkele effectieve manieren om geweldige inhoud voor te bereiden:
  • Details. Uw inhoud moet origineel zijn en gedetailleerde informatie bieden, zelfs als deze kort is. Het moet bijvoorbeeld alle stappen bevatten die nodig zijn om een ​​doe-het-zelftaak uit te voeren. Een gedeeltelijke of “pluizige” lijst verdient een lagere rangorde.
  • Waarde. Een artikel moet waardevolle informatie bevatten, of dat nu nieuws is, een nieuwe ontwikkeling of uitgebreide uitleg of instructies. Elke pagina op uw site moet een duidelijk doel dienen en moet de lezer helpen.
  • Goed geschreven. Inhoud moet boeiend en goed gearticuleerd zijn en de auteur moet een uitstekende kennis hebben van zowel het onderwerp als de taal.
  • Goed bewerkt. Alle inhoud op uw site mag geen typefouten, spelfouten, misbruikte woorden en interpunctiefouten bevatten. Al deze dingen schaden de autoriteit van de inhoud en van de website en moeten worden vermeden, zelfs als dat betekent dat u een editor en / of proeflezer inhuurt voor uw afdeling voor het maken van inhoud.
  • Goede gebruikerservaring. De sleutel tot uitstekende inhoud is het bieden van een goede gebruikerservaring. De sitebezoeker mag niet worden aangevallen met advertenties of pop-ups, en artikelen mogen niet overdreven verspreid zijn over een aantal pagina’s, waardoor uw lezer gedwongen wordt constant op “volgende” te klikken.
    Schema markup. Voeg de juiste schemamarkeringen toe aan uw inhoud om het voor zoekmachines gemakkelijker te maken uw inhoud te begrijpen.

De E.A.T. principe meet de vertrouwens / autoriteitsscore van de website waar de inhoud wordt gepubliceerd, evenals de expertise van de auteur die deze heeft geschreven of gepubliceerd. Zowel de website als de maker van de inhoud moeten een positieve reputatie hebben.

Trend # 8: Data wordt de toekomst van SEO

Een analyse van kwalitatieve en kwantitatieve gegevens is cruciaal voor uw SEO-strategie. Het volgen van gebruikersgedrag en het gebruik van de juiste tools voor trefwoordonderzoek en site-optimalisatie zijn nodig om uw huidige SEO-strategie in de goede richting te bewegen.

Om dit te doen, moet u uw gegevensbronnen zorgvuldig selecteren en uw info visualiseren met behulp van data science. Dit helpt u veelvoorkomende problemen te identificeren, zoals waarom uw klanten een bepaald product kopen of zich op een bepaalde manier gedragen nadat ze op uw website zijn beland.

Data science helpt je om concrete beslissingen te nemen door je:

  • Visualiseer welke combinaties de grootste impact kunnen hebben
  • Maak marketingcampagnes die zijn afgestemd op de behoeften van hun doelgroep
  • Begrijp de voorkeuren van de koper en identificeer pijnpunten
  • Identificeer verwijzingsbronnen voor het converteren van verkeer
  • Controleer laadtijd, indexering, weigeringspercentage, reactiefouten en omleidingen
  • Controleer de meeste en minst gecrawlde URL’s
  • Identificeer pagina’s die crawlers niet mogen indexeren
  • Identificeer bronnen van ongebruikelijk verkeer

Trend # 9: Mobiele bruikbaarheid is van cruciaal belang voor hogere rankings

Desktop-optimalisatie begint de weg te vinden van de dinosauriërs. Vroeger was mobiel een bijzaak, toen stond het op hetzelfde niveau als desktops en nu loopt mobiel voorop. Google rangschikt websites al op basis van hun mobiele versie.

Vanaf 1 juli 2019 was indexering op mobiel eerst ingeschakeld voor alle websites:

“Indexering op de eerste plaats betekent dat Google voornamelijk de mobiele versie van de inhoud gebruikt voor indexering en rangorde. Aangezien de meerderheid van de gebruikers nu toegang heeft tot Google Zoeken met een mobiel apparaat, crawlt en indexeert Googlebot voornamelijk pagina’s met de smartphone-agent in de toekomst. ”

In 2020 moet uw hele SEO-strategie mobiel worden aangestuurd. Als uw site dynamische inhoud aanbiedt op basis van het apparaat van de gebruiker of verschillende URL’s voor desktop en mobiel heeft, moet u deze praktische tips volgen om uw site mobielvriendelijk te maken.

Wat is het volgende?

Als het gaat om SEO, wordt 2020 het jaar van hevige concurrentie, omdat het voor site-eigenaren moeilijk zal zijn om een ​​aanzienlijk deel organisch verkeer van Google te verdienen. Maar u kunt een voorsprong op de concurrentie krijgen door op de hoogte te blijven van de SEO-trends in dit artikel.

Begin nu met het herzien van uw SEO-strategie met VSEO (voice search optimalisatie), zero-click search, interactieve videomarketing, een gerichter gebruik van beïnvloeders, entiteitpopulariteit voor uw lokale bedrijf en “onderwerpen” in plaats van directe “trefwoorden”.