Kunstmatige intelligentie (AI) is momenteel een superactief onderwerp in marketing.

Volgens een Teradata-onderzoek blijkt dat 80% van de ondernemingen in hun organisatie al een vorm van AI in productie heeft. Uit het onderzoek bleek ook dat klantervaring een van de belangrijkste redenen was om te investeren in Artificial Intelegence.

 

Eerst een paar snelle onderscheidingen:

Kunstmatige intelligentie is een verzameling machines die op stimulatie reageren op manieren die vergelijkbaar zijn met hoe een mens zou doen. Het kan beslissingen nemen die normaal gesproken een menselijke expertise vereisen.
Machine learning is een technologie die enorme hoeveelheden gegevens analyseert om trends en inzichten te ontdekken. Het biedt AI-systemen de mogelijkheid om automatisch te leren en te verbeteren.
Diep leren is een subset van machine learning die kan leren van ongestructureerde gegevens zonder menselijk toezicht.
Data science is de studie van waar informatie vandaan komt, wat het betekent en hoe het kan worden geïnterpreteerd.
Big data is de analyse en extractie van complexe, voortdurend groeiende gegevenssets die te groot zijn voor traditionele gegevens verwerkingssoftware.

 

In dit artikel bekijken we zes manieren waarop AI u kan helpen uw klantloyaliteit te verbeteren.

1) Gebruik voorspellende analyses om uw klanten goed bevoorraad te houden
Wat is voorspellende analyse?

Voorspellende marketinganalyse is een tak van geavanceerde analyse die al die big data gebruikt om toekomstige gebeurtenissen of resultaten te voorspellen. Het integreert verschillende technieken van datamining, statistiek, modellering, machine learning en kunstmatige intelligentie om verschillende datasets te verwerken en te analyseren met het oog op het ontwikkelen van voorspellingen.

Inzicht in de behoeften van uw doelgroep is de kern van elke succesvolle marketingstrategie. Met AI kunt u inzicht krijgen in hun gedrag en voorspellen waarnaar ze waarschijnlijk zullen zoeken.

Machine-learning algoritmen kijken naar eerdere kooppatronen van klanten om hun toekomstige acties te voorspellen. Met deze strategie kunt u potentiële bedreigingen identificeren die de reis van hun koper kunnen beïnvloeden. Het geeft u vooraf informatie, zodat u er van tevoren op kunt reageren.

Sephora gebruikt voorspellende analyses voor hun e-mailmarketingcampagnes. Met deze technologie kunnen ze eenvoudig de aankoopgeschiedenis van hun klanten bijhouden en vervolgens op basis van de aankoopdatum berekenen hoe lang het duurt voordat het product op is:

Wanneer het product bijna op is, sturen ze hun klanten e-mails met relevante aanbiedingen voor het product. Bovendien bevatten ze aanvullende producten in hun e-mails, wat een geweldige manier is om ervoor te zorgen dat klanten blij en loyaal aan het merk blijven.

Duik dieper: Predictive Analytics gebruiken voor betere marketingprestaties

2) Geef gepersonaliseerde aanbevelingen voor geïndividualiseerde ervaringen

Personalisatie is uiterst belangrijk voor klantloyaliteit. Dat komt omdat consumenten eerder geneigd zijn om een ​​aankoop te doen als je ze iets geeft dat ze echt leuk zullen vinden of zoeken. Immers, als u krijgt wat u wilt, zult u waarschijnlijk niet naar een concurrentmerk verhuizen.

Voor succesvolle personalisatie is het belangrijk dat u de voorkeuren van uw klanten begrijpt. In plaats van de geschiedenis van elke gebruiker handmatig door te nemen, kan AI u helpen om precies te ontdekken wat uw klanten snel en gemakkelijk leuk vinden. En op basis daarvan kunt u de inhoud aanpassen die u hen laat zien of de producten die u voor hen voorstelt.

Klinkt bekend? Van Netflix tot Amazon, veel grote merken gebruiken deze AI-strategie om de klantervaringen die ze bieden te verbeteren.

Onlangs heeft Spotify aangekondigd dat ze AI zullen gebruiken om gepersonaliseerde afspeellijsten te bieden op basis van de smaak van een luisteraar. Toen ze dit systeem testten, ontdekten ze dat luisteraars meer geneigd waren om langer te luisteren wanneer ze gepersonaliseerde afspeellijsten kregen.

Bovendien ontdekten ze dat 80% van de luisteraars zelf een nummer zochten nadat ze een nummer in hun gepersonaliseerde afspeellijst hadden ontdekt. Dat niet alleen, maar het aantal keren dat luisteraars een nummer hebben opgeslagen, is met 66% gestegen.

3) Gebruik chatbots voor effectievere betrokkenheid

Wat maakt een klant loyaal aan een merk? Volgens een enquête is een van de belangrijkste factoren voor loyaliteit superieure klantervaring (CX). In de enquête zeiden de respondenten dat ze niet alleen bereid zouden zijn om extra producten van merken te proberen die een betere CX boden, maar dat ze ook bereid zouden zijn om een ​​beetje meer te betalen – tot 16% meer:

Dat is waar chatbots van pas kunnen komen. Chatbots kunnen vragen van klanten verwerken en direct oplossen. Met 24/7 beschikbaarheid, kunt u zeker wat browniepunten verdienen voor klantervaring.

Maar intelligente chatbots hebben meer te bieden dan alleen een simpele vraag beantwoorden. U kunt chatbots gebruiken om uw klanten te informeren over uw nieuwe producten, evenementen, kortingen en meer. Ze kunnen zelfs gebruikers informeren over de status van hun bestellingen.

Veel luchtvaartmaatschappijen gebruiken nu bijvoorbeeld chatbots voor verschillende taken:

Icelandair gebruikt een Facebook Messenger-chatbot waarin passagiers rechtstreeks vanuit de app vluchten kunnen boeken.
De luchtvaartmaatschappij van Colombia, Avianca, gebruikt een Facebook Messenger-chatbot zodat reizigers in de app kunnen inchecken op hun vluchten.
Mexico’s Volaris gebruikt een chatbot voor hun luchtvaartmaatschappij, Vale genaamd, waarmee passagiers vluchten kunnen boeken en vragen over vluchten kunnen beantwoorden.

Veel luchtvaartmaatschappijen, waaronder United, sturen sms-berichten naar klanten in geval van vertragingen.
Luchtvaartmaatschappijen staan ​​niet algemeen bekend om hun efficiëntie en eersteklas klantenservice, maar met het gebruik van AI en chatbots kan effectieve communicatie de klanttevredenheid verbeteren. Dit kan op zijn beurt de loyaliteit van uw klanten verbeteren.

4) Maak AI-gebaseerde klantloyaliteitsprogramma’s

Telkens wanneer een klant actie onderneemt – een item bekijkt, een item koopt, een beoordeling achterlaat – leggen diepe leeralgoritmen het vast. Wanneer u vervolgens deze informatie analyseert, kunt u specifieke klantpersona’s maken, gesegmenteerd op leeftijd, locatie, interesses en meer.

Met deze segmenten kunt u de prikkels die u uw klanten biedt, beter personaliseren. In plaats van een one-size-fits-all-model te volgen, kunt u het op maat maken om aan al hun eisen te voldoen. Dus als u vijf verschillende klantpersona’s hebt, kunt u vijf verschillende loyaliteitsprogramma’s bedenken. Elk daarvan kan een stimulans hebben die voldoet aan de specifieke behoeften van het specifieke doelgroepsegment.

Een andere manier waarop AI traditionele loyaliteitsprogramma’s kan transformeren, is door ze te digitaliseren. Met chatbots kunt u uw loyaliteitsprogramma online verplaatsen.

Marriott International is een van de grote merken die deze strategie heeft nagestreefd: Ze hebben hun loyaliteitsprogramma gekoppeld aan hun chatbot, die beschikbaar is op Slack en Facebook Messenger:

Marriott chatbot
Een klant kan zijn chatbot gebruiken om te zien of er een hotelkamer beschikbaar is in New York. Zelfs als ze uiteindelijk geen kamer boeken, stuurt de chatbot hen links naar inhoud waarin ze misschien geïnteresseerd zijn. Dankzij hun botgebaseerde loyaliteitsprogramma kunnen leden verschillende voordelen bekijken en veelgestelde vragen verkennen.

5) Optimaliseer uw prijzen met zelflerende algoritmen

Wist je dat de belangrijkste factor voor consumenten bij het nemen van een aankoopbeslissing de prijzen zijn? Dus zelfs als u een fantastisch product heeft, kunt u klanten verliezen als u uw prijzen niet goed hebt:

Redenen om een ​​verkoper te selecteren
Het is een kunst om de prijs goed te krijgen (zoals de oude tv-spelshow The Price Is Right wist). U moet ervoor zorgen dat uw bedrijf winstgevend blijft, maar tegelijkertijd mag het geen gat in de zak van uw klant branden. AI kan u helpen een delicaat evenwicht tussen de twee te vinden.

Sommige AI-aangedreven softwareoplossingen gebruiken zelflerende algoritmen om geoptimaliseerde prijzen voor te stellen. Na het scannen van grote hoeveelheden gegevens en het analyseren van verschillende prijsscenario’s komen ze met prijssuggesties. Ze kijken naar transacties in het verleden, prijzen van concurrenten, contextuele gegevens en voeren vervolgens een winst / verliesanalyse uit.

De bevindingen kunnen bedrijven helpen om de bereidheid van mensen te meten om een ​​bepaald dollarbedrag voor een product te betalen. Het is een geweldige oplossing die u kan helpen de prijs te voorspellen die u waarschijnlijk het meest zal verkopen.

Het voorziet u van informatie om te beslissen of een product te duur of te duur is. U kunt dat onderzoek gebruiken om op de hoogte te blijven van prijstrends in uw branche. Dat kan op zijn beurt uw onderhandelingen met uw leveranciers verbeteren.

6) Implementeer AI voor betere productinnovatie

Een ander onderbenut voordeel van AI is productinnovatie. Met kunstmatige intelligentie kunt u beter begrijpen wat uw klanten willen. Dus waarom zou u deze kennis niet gebruiken om producten te ontwerpen die aan hun eisen voldoen?

Laat uw R & D-afdeling weten waar uw klanten naar op zoek zijn, zodat zij oplossingen kunnen bedenken die de specifieke pijnpunten van uw doelgroep aanpakken. Het is een geweldige manier om een ​​voorsprong te krijgen op uw concurrenten.

Tommy Hilfiger’s project “Reimagine Retail” is een uitstekend voorbeeld van hoe kunstmatige intelligentie u kan helpen innoveren. Ze gebruikten AI-onderzoekstools om de nieuwste trends in hun branche te begrijpen en om te meten hoe klanten hun producten bekeken.

Ze gebruikten deze technologie ook om de hoofdthema’s in kleuren, patronen, stijlen en silhouetten te identificeren, en AI stelde hen in staat om binnen enkele minuten een enorme database met visuals en tekst te analyseren. Deze taak van het analyseren van de bevindingen zou voor hun ontwerpers bijna onmogelijk zijn geweest om alleen te doen.

Het bedrijf deelde de resultaten met hun modeontwerpers en vroeg hen om die bevindingen in gedachten te houden bij het ontwerpen van hun volgende collectie. In dit project hebben ze de kracht van diep leren, computervisie en natuurlijke taalverwerking gebruikt om hun productontwerp te verbeteren.

Met AI-personalisatie maakt u niet langer alleen nieuwe producten; je geeft je doelgroep wat ze eigenlijk willen en nodig hebben.

Afsluiten

Het opbouwen van klantloyaliteit kost veel tijd en hard werk. Slimme bedrijven gebruiken AI niet alleen om een ​​superieure klantervaring en dus merkloyaliteit te leveren, maar 61% van de organisaties is van plan om in de toekomst een Chief AI Officer in dienst te nemen:

Wat houdt een Chief AI Officer in?

AI-technologie, inclusief machine learning en big data, kan u helpen uw klanten beter te begrijpen en zo hun toekomstige gedrag te voorspellen. Door hun gedrag te analyseren, kunt u hun vereisten, voorkeuren en antipathieën vaststellen. Dienovereenkomstig kunt u inhoud en producten aanbieden die ze leuk vinden en hun ervaring verbeteren in interactie met uw merk.

Dus als je je loyaliteit wilt vergroten en je klantervaring wilt verbeteren, is het tijd om AI te omarmen